21. listopadu 2016 v 18:40 | Lady -A |  Recenze

JAZYK: Čeština
ROK VÝDÁNÍ: 2016 (1. verze v roce 2015)
POČET STRAN: 185
ŽÁNR: Próza pro dospělé
DOSTUPNÉ FORMÁTY: PDF, MOBI, EPUB

ANOTACE

Chladná a temná noc. Od úst se kouří a konečky prstů rudnou následkem zimy. Na vlakovém nádraží v cizí zemi se potuluje spousta nepředvídatelných lidí. Mladá a krásná Nataša právě vykráčela z vlaku, který ji měl dopravit z Ukrajiny za studiem medicíny v Ostravě. Chvíle nepozornosti pramenící z vyčerpanosti po dlouhé cestě zaviní, že Nataša ztrácí zavazadlo, ve kterém má doklady i peníze. V okolí jen lidé, kteří o Natašin osud nejeví zájem. Z neznámého prostředí přichází člověk, který chce nádherně ženě pomoct. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí… Je možnost volby, když vpadnete do pasti? Nebo je příliš pozdě na cestu zpět?

Panenská příroda Ukrajiny

V první řadě bych chtěla říci, že tento příběh má jakési dvě dějové linie, které se pak ovšem propojují a má to své láskyplné kouzlo, jelikož tento příběh je o lásce, zároveň je o tom, jaké krutosti, jsou někteří lidé schopní se dopustit. Díky tomu mě tato knížka velice zaujala.

Příběh vypráví o mladé, krásné a velice chytré dívce, která nese jméno Nataša. Nataša je ukrajinská dívka, která odjíždí ze své rodné vesničky zvané Chomutec (azbukou psaný Хомутець) za studiem medicíny do České republiky, přesněji, do Ostravy, kde na ní mají čekat kamarádi tety Viktorie. Studium medicíny má pro Natašu jakýsi význam, jelikož její matka, Natalie, pracovala jako lékařka, ale když ošetřovala tehdy nemocné zasažené výbudech Černobylu, dostala nemoc z ozáření a podlehla. Kvůli tomu začal otec, Alexandr, pít. Po ostýchání, že Nataša odjet do Česka nechce, tak na slova svého otce Alexandra, přece jen dá a nasedá do vlaku, který ji odveze do cíle - alespoň tak si to všichni mysleli.

Při příjezdu na ní ovšem nikdo na nádraží nečeká. Osamocená a nezkušená dívka je okradena o všechny svoje věci - doklady, peníze, začne hledat pomoc. Tu ovšem, ale nenachází u nikoho a dokonce ani, když narazí na policisty, kteří nejeví žádný zájem o to, aby nebohé dívce pomohli, připlete se jí do života nepravý člověk. Naivní Nataša jeho ochotu přijímá, ale zároveň padá přímo do pasti. Samozvaný zachránce se ukáže jako pasák, jehož jméno zní Hynek a chce nádhernou Natašu prodávat svým klientům za nemalé peníze.

Druhá dějová linie (pokud se to tak dá nazvat), jsou čtyři kamarádi - David, Petr, Karel a Honza, kteří si vyjeli na výlet do Ukrajiny - objevovat její krásu. Když zastavují na silnici, aby se protáhli a načerpali další sílu pokračovat ve své cestě, na louce zahlédnou dívku, nádhernou dívku, i přesto, že na sobě má potrhané oblečení, něco nepopsatelného z ní vyzařuje, když na ní všichni upoutají svůj zrak, jediný David, se ji zadívá do očí, i přes tu obrovskou vzdálenost.

David se s Natašou opět setkává, když slaví jeho narozeniny a jeho bratr Petr mu zaplatil prostitutku, což byla právě samotná Nataša a vzníká silné pouto mezi nimi.

Co se však odehrává za tímto silným poutem?
Jaký je život Nataši u pasáka?
Dostane se z toho?
Bude mít příběh šťastný konec?

Na tohle Vám odpovím jediné - Přečtěte si tuto knihu a na kladené otázky si zodpovězte.

MŮJ NÁZOR

Ke knize samotné jsem přišla úplnou náhodou, ale téma, které obsahovala, mě zaujalo natolik, že jsem svou rozečtenou knihu odložila a pustila se do této. Měla jsem ji přečtenou během jednoho dne, jelikož je psaná velmi čtivě. Kapitoly jsou, co se týče rozsahu, optimální. Je pravdou, že Natašu autor vyobrazuje jako princeznu, kterou je potřeba zachránit, ale takhle to autor vykreslit chtěl, tak proč ne. Poněvadž mám již několik knih s podobnou tematikou přečtené, určitě by se mi líbilo, kdyby se v příběhu vyskytovalo více syrovosti, drsnějšího prostředí a více realističtějšího pohledu, ale to záleží na každém čtenáři.

Celkový námět měl velký potenciál, a proto mohl být více rozvinutý. Já bych snesla rozhodně více stránek, jelikož jsem měla pocit, že na každé, jsem se dozvěděla zase o něco víc, a tudíž jsem měla nutkání číst stále dál a dál, abych se dostala až na samotný konec. Ovšem myslím si, že když se bezbranní lidé dostanou do podobné situace, velmi těžko se z ní dostávají a konec, který autor zde vyobrazil, vidíme bohužel jen velmi zřídka, skoro nikdy - i přesto jsem Nataša přála, aby její osud byl šťastný, ale to, zda opravdu je, si musíte sami přečíst! Určitě Vám to doporučuji.

Pokud se autor rozhodně o nějaký další příběh s podobnou tematikou, byla bych ráda, kdyby kniha byla delší, více drsnější. Rozhodně, jelikož se autor hodně zajímá o Ukrajinu, uvítala bych klidně bohatší popis tamějšího života i krajiny, rozhodně by to knihu vyneslo zase o kus výš.

Jedinou výtku, kterou bych uvedla, leč je poměrně malicherná dá se říci, tak je popis montáže elektromotorů, jelikož dvě z postav příběhu (David a Karel), pracují ve fabrice, která se tímto zabývá. Pro ženy, které nejsou všechny technické typy, to může být trochu oříšek. Já s tím osobně zase takový problém neměla, jelikož můj bratr má vystudovaný obor strojírenství, každopádně zmínit to, mi přišlo fér. Ovšem i přes tento menší detail to na atmosféře nijak neuškodilo.

Kniha je dílem Matěje Novobilského, který se dlouhou dobu aktivně zajímá o život na Ukrajině, kde si i našel spoustu přátel. Autor se touto knihou snaží otevřít diskusi na téma zneužívání lidí bez sociálního zázemí, kteří se zneužití k prospěchu jiných přímo nabízejí. Podle Novobilského rozhodně není v pořádku, aby "oslabení" jedinci sloužili s omezenými právy těm "druhým".
Část osobního honoráře věnuje spisovatel spolku na ochranu zvířat, neboť se jedná o velkého podporovatele ochránců těch, kteří se jinak sami bránit nemohou.

O tomto autorovi se dozvíte více v následujícím článku, který pro Vás chystám.
Rozhodně si ho nenechte utéct.