Hledání práce [1.]

8. listopadu 2016 v 18:59 | Lady -A |  Do života

POHOVOR

aneb

Jak se připravit na osobní jednání se zaměstnavatelem?


Na každého to jednoho dne čeká - hledání práce/pohovor. Bojíte se? To asi každý, ale já si myslím, že je to dobře, protože strach z něčeho nás posiluje k tomu, abychom jsme se řádně připravili a dokázali ze sebe vytvořit toho nejlepšího kandidáta (v tomto případě), kterého daná firma potřebuje.


Absolvovala jsem již několikátý pohovor, dokonce jsem i absolvovala nějakou schůzku, ze které právě nyní budu čerpat určité informace.

Přináším Vám tedy článek ze série HLEDÁNÍ PRÁCE, aneb ZAZÁŘÍ PŘED ZAMĚSTNAVATELEM.

Alespoň tedy trochu, pokud možno.

A pokud se stane, že si Vás nevybere, nezoufejte a hledejte prostě dál, ono to vždycky nějak dopadne.

*
*
*

Přejdeme tedy k dnešnímu článku.

Pohovor

Pohovor se zaměstnavatelem je příležitost poznat Vás, ale současně i Vy budete hodnotit svého případného zaměstnavatele, pracovní prostředí a atmosféru podniku/firmy/organizace. Přistupujte tedy k rozhovoru jako k výměně informací mezi rovnocennými partnery.
Dodržování několika zásad může Vaši šanci na úspěch výrazně zvýšit.
Vycházejte z toho, že bude záležet nejen na tom, jakou informaci sdělujete, ale také jakým způsobem ji sdělujete.

Jak se připravit na pohovor?

Pokud dostanete pozvání k pohovoru, znamená to, že Vaše nabídka vzbudila zájem o Vás. To je už dobrý start. Dobrý krok pro Vás.
Dobrý dojem zvýšíte, pokud prokážete, že Váš zájem o nabízenou pracovní pozici není jen tak náhodný, ale že velmi dobře víte, pro koho jste se rozhodli pracovat - k tomuto kroku Vám dopomůže znalost problematiky podniku nebo alespoň oboru podnikání firmy.

Využijte všech příležitostí a kontaktů k seznámení se s podnikovou historií, výrobou, odbytem, počtem zaměstnanců, plány. Zdrojem informací mohou být prezentační internetové stránky organizací/firem/podniků, obchodní rejstřík firem, registr živnostenského podnikání, současní nebo bývalí zaměstnanci organizace/firmy/podniku, Vaši známí, podnikový zpravodaj, vývěsky v chodbách institucí atp.
Je dobré si všimnout atmosféry podniku. Zda je z ní cítit pohoda a neformálnost nebo stísněnost a uspěchanost, jak chodí zaměstnanci oblečeni a upraveni.

Nyní bych Vám moc ráda ukázala pár rad, která platí nejen pro přijímací pohovor, ale i pro většinu jednání.
  • Přijďte včas, raději o nějakou minutu dříve než později.
  • Přijďte upraveni, oblékněte si do dobře padnoucího oblečení, přiměřeně místu, o které se ucházíte, spíše lépe než nedbale, rozhodně ne příliš nápadně.
  • Dejte si pozor, aby Vám nepáchlo z úst nebo ať nepřiběhnete celí zpocení.
  • Ruku nepodávejte první, tu Vám musí podat zaměstnavatel. Stiskněte ji pevně, ale ne jakobyste chtěli zlomit železo.
  • Snažte se co nejvíc uvolnit. (Oni jsou taky jenom lidi a museli si tímto projít. Vědí jak se cítíte.)
  • Sedněte si, až k tomu budete vyzvání. Pokud by Vás nechali stát a sami se seděli, zeptejte se, zda se můžete posadit (může se jednat o "chyták", aby poznali zda nejste bojácní).
  • Chovejte se přiměřeně sebevědomě (nikoli přehnaně suverenně) jako člověk, který zná svou cenu. Neuhýbejte očima, své odpovědi nešeptejte ani nehuhlejte, je-li to právě vhodné, usmějte se.
  • Mluvte věcně, nesnažte se být moc vtipní nebo žoviální.
  • Dostanete-li otázku, na niž bude odpověď těžká, nesnažte se během sekundy něco ze sebe vyhrknout. Svou odpověď protáhněte, mluve pomalu, případně nějaké to slovo zopakujte, abyste získali čas. Ono je někdy lepší říci "nevím" než ze sebe koktat nějaké nesmysly. Někdy lze z otázky utéct nějakým šikovným manévrem. Uvědomte si, že není cílem zaměstnavatele Vás zdeptat.
  • Případně si i vy připravte nějaké otázky pro zaměstnavatele (nejen o práci, o kterou se ucházíte, ale i například o produkci zaměstnavatele, o plánech do budoucna apod). Váš zájem určitě zapůsobí dobře.

Průběh pohovoru

K dohodnutému pohovoru se dostavte včas!
K sekretářce zaměstnavatele vstupte asi 3-5 minut před určeným časem tak, abyste měli čas si odložit pláš/kabát/bundu a uklidnit se.
Umožněte ji, aby Vás mohla zaměstnavateli ohlásit přesně v určenou hodinu. Po pozdravu dejte zástupci firmy příležitost projevit iniciativu jako prvnímu.

Rozhodně buďte připraveni na otázky, které Vám zaměstnavatel může položit (pár příkladů):
  • Co Vás vede k zájmu o práci právě v naší firmě?
  • Kde jste již pracoval a jakou máte kvalifikaci?
  • Proč si myslíte, že bychom měli dát přednost právě Vám před jinými uchazečí?
  • Jaké jsou Vaše krátkové a dlouhodobé pracovní cíle?
  • Co pokládáte za své přednosti (silné stránky)?
  • Víte o některých svých záporech? Jaké jsou Vaše nedostatky, rezervy?
  • Jakých pracovních úspěchů jste v minulosti dosáhli?
  • S jakými stroji a zařízeními umíte pracovat?
  • Co jste dělal/a, když jste byl/a nezaměstnaný/á?
  • Kdy můžete nastoupit do práce?
  • Jste ochoten pracovat přesčas?
  • Jakýsi představujete výdělek/plat?
Pokud se nejedná o Vaše první zaměstnání buďte připraveni na otázku, proč odcházíte z minulého pracovního poměru. Pokud se zmiňujete o svém posledním zaměstnání, držte se zásady nikoho nekritizovat!
Vždycky se nejdříve zmiňte o pozitivních stránkách minulého pracovního místa. Teprve potom se jen dotkněte některých omezení, která s sebou minulé zaměstnání neslo, ale vyvarujte se kritiky bývalých spolupracovníků a zejména kritiky samotného bývalého zaměstnavatele.

Může se Vám stát, že jsou Vám při pohovoru položeny otázky, které nejsou v souladu s Chartou lidských práv. Při přijímání pracovních sil nesmí dojít k diskriminaci na základě rasového nebo etnického původu, rodinného stavu, sexuální orientace, zdravotního stavu atd. V tomto případě záleží na Vás, zda na otázku odpovíte či nikoli.
Přímé odmítnutí dotazu může tazatele popudit a snížit Vaši šanci na přijetí. V dané situaci bude nejtaktičtější zvolit nějaký úhybný manévr, lze např. položit otázku "A jak to souvisí s mým zaměstnáním?" Přitom je třeba dbát na to, aby Vás dotaz nevyzněl podrážděně nebo uštěpačně.

Pohovor není jen jednostrannou komunikací. Připravte si proto otázky, které položíte zaměstnavateli před koncem pohovoru. Vhodné jsou zejména otázky, které Vám objasňují podstatu Vaší budoucí činnosti, ale současně dokumentují Váš zájem o nabízené místo. Lze se zeptat na pracovní dobu, pracovní náplň, odpovědnost, možnosti dalšího vzdělávání apod.
S otázkou na platové poměry vyčkejtr až do okamžiku, kdy o nich začne mluvit sám zaměstnavatel. Jestliže se o nich nezmíní, můžete tuto otázku položit poté, co Vám bude učiněna konrkténí nabídka zaměstnání.
Na konci rozhovoru se zeptejte, kdy se bude rozhodovat o obsazení volného místa, zda si můžete zatelefonovat či jak jinak Vám bude rozhodnutí sděleno.
Závěrem nezapomeňte poděkovat za přijetí a za čas Vám věnovaný.

Chování během pohovoru

Důležité je i to, co vedle slov sdělujeme druhému svým chováním. Většina z nás si své neverbální chování často ani neuvědomuje, zejména proto, že naši přátelé nás "berou jací jsme" a cízí člověk nás na chyby neupozorní. Tímto způsobem však můžeme vyjádřit řadu postojů, které nemusí být vždy v souladu s tím, co říkáme. Tento soulas je i zdrojem nedorozumění či konfliktu.
Všeobecně platí pravidlo, že lidé si jsou vzájemně sympatičtí, pokud mají podobné neverbální chování. V souvislosti s pracovním pohovorem to znamená, že si velmi pozorně všímejte chování osoby, která s Vámi vede pohovor, a snažte se chovat podobným způsobem.

Při pohovoru se zaměsnavatelem se chovejte přirozeně, zároveň se snažte kontrolovat své neverbální chování. Jakmile vejdete do dveří, věnuje nenápadnou pozornost uspořádání celé místnosti. Sedí přijímací již za stolem a vstane či nevstane, aby Vám podal ruku? Je atmosféra formální či nikoliv? To odhadnete snadno, např. z toho, kam Vás posadí: je mezi vámi stůl (spíše formální), nebo Vás posadí do křesla u konferenčního stolku (spíše neformální).
Nesedejte si příliš blízko, nejvhodnější vzdálenost mezi Vámi a zaměstnavatelem je asi na délku natažené ruky.
Nemluvte příliš nahlas nebo rychle a snažte se o příjemný a upřímný tón řeči. Výraz obličeje by měl být naprosto pozitivní a nezapomeňte se usmívat.
Důležitý je oční kontakt - jeho absence může být pokládána za nedostatek respektu.
Všeho ovšem s mírou!

Po pohovoru

Pokud jste neobstáli v konkurenci a nebyli přijati, pak vězte, že zamítnutí patří k běžným nepříjemnostem a občas se to stane každému. Nedělejte se odradit a nenechejte si tím zranit sebevědomí!
Zamyslete se však nad chybami, které jste mohli i nevědomky při pohovoru udělat, a vezměte si z nich poučení pro příště.






 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.